NOVELA ŠKOLSKÉHO ZÁKONA, UKÁZKA LEGISLATIVNÍHO SYSTÉMU
Když jsme na jaře v senátu schvalovali 36 (třicátou šestou !) novelu tzv. školského zákona,
byla to do jisté míry ukázka celého fungování naše legislativního systému ... Obsáhlý
materiál, který v Poslanecké sněmovně doznal další změny, byl opravdu velkou novelou.
V průběhu projednávání v Senátu se zjistilo mnoho pochybností a nesrovnalostí (mírně
řečeno). Zákon se odvolával na předpis, který ještě ani neexistuje, zavádí dalších sedm
nových prováděcích předpisů, stanovuje mnoho povinností a zákazů ...! Opět se mění
pravidla pro vzdělávání žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami bez vazby na
systematické dlouhodobé financování, zavedení dalšího právního předpisu pro zápis dětí do
škol, které funguje, zákazy, příkazy.
V rámci velkého tématu, kterým je tzv. inkluzivní vzdělávání, se ukládají povinnosti
zakladatelům mj. na zpřístupnění školských zařízení. Starostové a další ale nepotřebují mít
tyto povinnosti v zákoně, potřebují na to dostupné peníze a rozumný přístup k nim. To prý
bude z evropských fondů ... No, to známe a budeme se divit ..., protože to jistě bude hodně
vědecký přístup. Proč nazývat věci pravými výrazy a prostě napsat, že to je na budování
výtahů, přístupových bezbariérových cest atp. A jak vědecky napsat, že jde o to, aby romské
děti chodily do školy a jak toho chceme docílit? A proč dělat inkluzi za každou cenu?
Novela zavádí zákazy prodávat to či ono ve školách. Prý nezdravé jídlo. Přitom všichni
správně tušíme, že problém je především již v rodinách. (Odbočující poznámka: mnoho let
existuje program podpory pití mléka ve školách, ale např. relativně nedávno zavedené
povinné označování alergenů v jídle označuje mezi alergeny také mléko, jako "životu
nebezpečná potravinu" ... tak tomu už přestávám rozumět!).
Zákon zavádí, tak jak tomu bývá i v jiných případech, další administrativní povinnosti a další
vykazování a následně státní úřednictvo se jistě uplatní v prováděcích předpisech a
kontrolách. Za chvíli už učitelé nebudou mít čas na učení, jako už nyní nemá ředitel školy
čas na řešení reálných potřeb školy (to samé platí u sestřiček a doktorů, ...a dalších).
Všichni administrujeme! Naštěstí novela zavádí snad i užitečné věci, což ale potvrdí až
praxe.
V Senátu byla kolem novely velká diskuze a mnoho dlouhých plamenných projevů na plénu.
No, všichni jsme kdysi chodili do školy, tak tomu přeci rozumíme. Mnoho senátorů dobře
popsalo nejen výše uvedené problémy. Člověk by tleskal. Ale co pak při hlasování? To je
důležité. Když přišlo na hlasování o tom, jestli novelu schválíme v podobě, jak jej přijala
Sněmovna, anebo v něm uděláme alespoň několik změn, větší část hlasovala pro to, schválit
zákon beze změn, aby hlavně už platil. Prý to spěchalo. Přitom již v průběhu projednávání ve
výborech chyby přiznal i ministr školství, ale řekl, že už na ministerstvu připravují další
novelu, která ty chyby opraví! Takže brzy znovu - s třicátou sedmou novelou !