Newsletter duben 2024
Vážení přátelé,
mohlo by se zdát, že mé poznámky jsou až příliš pesimistické. Že by to chtělo více optimismu. Ano, omlouvám se. Přesto, není těch mnohých optimistických prohlášení, jak jsme skvělí, jak vše funguje, jak jsme nej…, o mnohých příležitostech a perspektivách, jak každý týden slyšíme o dalším nápadu a skvělém úspěchu každého z nejvyšších politiků, není jich všude kolem dostatečně? Ano, PR velí - buď za všech okolností pozitivní a buď stále na očích. A když nejsi schopen si poradit s elementárními problémy dneška, plánuj, co bude v roce 2030. Lépe v roce 2050. A utrácej ohromné veřejné, nejraději půjčené peníze, na cokoli, hlavně utrácej.
"RESTART"
regionu
Takto
jsme si od roku 2015 mohli číst o skvělém programu RESTART, jak vláda splatí
dluhy z minulosti
a nejzanedbanější kraje dostanou 42 miliard. V "akčních plánech" RESTARTU se mezi roky
2017 a 2021 nasčítalo 150 miliard Kč potřeb a samozřejmě - nebylo z toho dodnes téměř nic. Když
jsem už v roce 2017 publikoval, že program
RESTART se mi jeví čistou chimérou, kterážto prognóza se bohužel beze zbytku naplnila, cupovali mě
tehdy, že věci účelově vytrhávám z kontextu, že Restart není žádnou
chimérou, naopak prý "RESTART je zárukou zcela konkrétních finančních prostředků na
konkrétní kroky státu ve prospěch strukturálně postižených krajů a také zárukou
systémových opatření. Reprezentuje první a svým rozsahem bezprecedentní proměnu
hospodářství strukturálně postižených krajů na českém území" (zde). Aha. Ano, tahle
vypadá pozitivní PR. Jen ale nemá s realitou nic společného – viz aktuální
údaje Severozápadu a Ústeckého kraje. Jak žalostné to výsledky po tolika letech "bezprecedentní
proměny".
Nebo články typu Ze severních Čech je magnet na developerské investice | e15.cz No, super. A kde jsme na Severozápadě po těch mnoha letech?
I nyní se můžeme dočíst, jak vše skvěle funguje. A jak náš Severozápad už brzy bude … co a kde vlastně? Máme tolik výzev, tolik příležitostí… Třeba ty věhlasné biliony korun z těžby úžasného lithia kousek od Teplic se za posledních osm let posunuly - kam? Že prý největší ložisko v Evropě?
Vysokorychlostní železnice z Drážďan do Prahy přes Ústecko. Kdy že už budeme jezdit? Utápíme se zde v mnohém, počínaje například kličkou do centra Ústí se všemi problémy z nejen toho plynoucího…
Náš region jen kousek od ohromné investice taiwanské společnosti do továrny na výrobu čipů u Drážďan. A…? Úspěch jako Drážďany?
Fond
(ne)spravedlivé transformace
Pro
strategické projekty je tady vyčleněna téměř polovina alokace programu, ale z 31
žádostí o podporu ve výši 24,6 mld. Kč "právním aktem" disponoval nedávno pouze
jeden jediný projekt. Neví se, co s veřejnou podporou, a program je po dalším
roce hodnocen opět jako kriticky rizikový. Pozvali jsme si zástupce MMR na
podvýbor, aby to vysvětlili. A opět přišli s pěknou prezentací, jak to šlape… Jako
na jednání krajského zastupitelstva. Jen se ty deklarace odpovědných stále více
rozcházejí s realitou… V roce 2021 jsem o tom psal v článku Transformace
s velkou pompou, jak se optimistické očekávání toho, jak Fond (ne)spravedlivé
transformace nastartuje Severozápad, zcela míjí s realitou. Uváděl jsem,
že ohromná pozitivní transformace uhelných regionů by mohla nastat jen tehdy,
když si mj. přiznáme, jak věci doopravdy jsou, a na základě toho změníme
dosavadní dlouhodobě nefunkční, pokrytecké a byrokratické přístupy. To se
nestalo, a proto tady máme tyto
grafy a data - realita devastující na cucky ona zrůžovělá pozitivní PR. Kdyby to
někdo chtěl vidět a řídit se fakty. Ovšem týmy lidí placených státem a hromady
externistů jedou své. A s nimi mnozí politici.
A už brzy to pofrčí ještě rychleji. Blíží se přece troje volby. A pak další. Zatím mají pro nás další skvělý nápad (a jak jinak- je to přesně naopak, než deklarují), nové rozdělení RUD pro kraje: Ať je chudý kraj ještě chudším? Návrh na nové rozpočtové určení daní škodí Ústeckému kraji – A2larm
Otevřete
České Švýcarsko
Na
žádost o poskytnutí informace odpovědělo
MŽP
a Správa NP. Věci se
posunuly tak, že Gabrielina
stezka a Edmundova soutěska zůstanou zavřené další tři roky. Kdo věří, že
dočasně? K tomu tyto výstižné
mapky,
kde na jedné porovnání cest v NP Saské Švýcarsko (94 km2) - cca 400 km
turistických cest, a NP České Švýcarsko ( cca 80 km2), 150 km, resp. reálně ještě méně)
a na druhé uzavřené cesty z již tak ořezané cestní sítě v NP ČŠ - červené jsou
dlouhodobě zavřeny. Téměř všechny značené cesty v klidových územích, kde se
jinde nesmí, jsou zavřeny!
Že České Švýcarsko má dvě tváře, které od sebe běžný smrtelník neodkáže jasně odlišovat, o tom jsem psal článek pro březnové STANoviny "Návštěvnost Českého Švýcarska, tajemství a manipulace".
Jak jsem odpověděl na otázku, jestli je pro Děčínsko národní park České Švýcarsko přítěží, nebo výhrou, to se můžete dovědět v článku pro časopisu Senát.
Začíná jaro…
…
a tak se jistě otevírá cela řada sportovních areálů v celém regionu, podobně v Krásné Lípě. Ale u nás je naproti tomu stále
možné vyrazit do vnitřních prostor, do tělocvičny či areálu saun. Podobně na
mnoha místech našeho regionu. I o tom pravidelně dnes a denně na facebookových stránkách excelentní destinace České Švýcarsko.
Hřebenovka
Českým Švýcarskem vítězným produktem cestovního ruchu
Hřebenovka
Českým Švýcarskem získala na veletrhu cestovního ruchu a regionální turistiky
HOLIDAY WORLD & REGION WORLD 2024 v rámci soutěže o "Nejlepší
turistický produkt" rovnou 1. místo, a to v konkurenci 27 přihlášek.
Turistická trasa Hřebenovka slouží k usměrňování návštěvnosti a provádí turisty i po méně známých místech regionu, ale o to více nádherných a neprozkoumaných. Projekt je koncipován tak, aby přispěl ke snížení sezonnosti cestovního ruchu v Českém Švýcarsku. I díky možnosti využití veřejné dopravy, která je k dispozici po celé délce trasy, je projekt možno považovat za udržitelný. Porotci se shodli, že se jedná o skvěle a stylově vytvořenou platformu s velkým potenciálem. Ocenili zejména lákavou formu a stylový design projektu.
Hřebenovka Českým Švýcarskem je rozdělena na 6 etap. Lze ji přejít z Tisé až na nádraží Jedlová za 6 dní nebo si ji rozdělit na několik návštěv. Nejkratší etapa měří 11 kilometrů, ta nejdelší víc než 20. Trasu možno rozporcovat i na víc dnů. V obcích na trase noclehy, stravování i další služby. Výchozí místa trasy jsou dobře napojena na síť turistické dopravy. Pro poutníky další informace zde: Hřebenovka Českým Švýcarskem jako zážitková trasa.
Krásné, velmi brzy přišlé jaro, přeje Váš senátor,
Zbyněk Linhart