Senátní volby 2020: Odpovědi pro Děčínský deník

Otázky a odpovědi v on-line rozhovoru s Děčínským deníkem. Jak jsem slíbil, činím:

Dobrý den, v posledních volbách získal STAN 4,4 % hlasů. Mimo jiné kvůli rozmělnění hlasů středopravých stran propadlo v roce 2016 děsivých 34 % hlasů, pokud by se středopravé strany spojily do koalice, mohly dosáhnout klidně okolo 10–15 %, což je výsledek, se kterým už se musí počítat. Letos jste se opět s nikým názorově blízkým do koalice nespojili a je dost vysoká šance, že hlasy Vašich voličů opět propadnou. Proč by Vás tedy lidé měli volit? Není lepší volit třeba Spojence, kteří mají celkem jistý výsledek okolo 10 % (na základě odhadů z posledních voleb)? Předem díky za odpověď.

Ano, v zásadě máte pravdu. Ale je to o lidech. Nejsem členem žádné politické strany, natož vyjednavačem. Ale právě u senátních voleb jsem v principu domluvil v regionu i Praze, co je potřebné. Nekandidují proti mně jako výraz podpory mnohé strany: ODS, KDU, TOP 09, Piráti, ČSSD a další zdejší regionální uskupení. Co se týče krajských voleb, podle KANTAR má STAN volební potenciál 10,5 %, Spojenci 7,0 %. Věřím tak, že hlas nepropadne u volby ani z jedné ze zmiňovaných stran. Výsledek obojího uvidíme za cca dva týdny.

Dobrý den, jak chcete řešit otázku vyloučených lokalit? Zatím politici pouze slibují a nikdo s tím nic do současné doby neudělal. Děkuji za odpověď.

Na rozdíl od mnohých reálně žiju ve vyloučené lokalitě- Varnsdorfská ulice v Krásné Lípě. A jako starosta či místostarosta Krásné Lípy jsem se s tím potýkal dvacet let, dá se říci, že z části relativně úspěšně. Základ je práce (alespoň u města u veřejných prací atp.), reálné řešení bydlení a školní výuky a mimoškolních aktivit. Je to boj proti systému, proti podpoře vládní sociální demagogie! Nesmysly s utrácením velkého množství veřejných peněz. Vládním politikům a vysoko postaveným úředníkům to je jedno, oni takto hospodaří obecně na všech frontách! Je to o úsilí zlomit přístupy těchto lidí a reálně zapojit místní samosprávy a vybavit je odpovídajícími pravomocemi a financemi (více viz jiná odpověď).

Co považujete za největší problém České republiky?

Velkých a neřešených problémů máme v ČR až příliš. Celostátních – dlouhodobá udržitelnost důchodového a zdravotního systému, služby související se stárnutím populace (kapacitní domy pro seniory a podobné, domovy důchodců, LDN atp.). Pak regionální – viz stručné odpovědi na jiné položené otázky – např. sociální či spíše asociální počínání státní správy, vyloučené lokality, situace na Severozápadě… Ale základem je v podstatě nefunkční přebujelá a neodpovědná státní správa! Katastrofa podpořená nefunkčním tzv. služebním zákonem! Důsledkem je pak nevymahatelnost práva a stav justice jako celku!

Dobrý den, pane Linharte, nejdříve Vám chci poděkovat, že jste se zasloužil o záchranu Rumburské nemocnice. Jak dále vidíte její vývoj? Dále se chci zeptat, co byste pro nás občany Děčínska udělal jako první, pokud byste byl zvolen. Děkuji Tomáš

No, bohužel nemocnice ještě není zachráněna. To se jen zdá těm, co se najednou probudili před volbami a odhlasovali tři usnesení po mnoha letech nečinnosti či blokování při sezení v krajském zastupitelstvu. A teď se nestydí hlásat, jak se zasloužili o záchranu. To bych se styděl. Byl udělán první krok – bohužel o několik let později, než by bylo žádoucí. Po volbách se opravdu bude muset tlačit, aby všichni drželi předvolební sliby. Klíčové je nepolevit v úsilí, především v souvislosti s krajskými volbami, aby i náš kraj konečně začal připravovat významné projekty, uměl si dupnout v Praze na řešení problémů regionu atp.

Jak jste trávil dovolenou, byl jste v zahraničí? Petra

Dovolenou jsem měl pár dnů, byl jsem jen v regionu. Šel jsem pěšky s velkým batohem na zádech z Krásné Lípy, vnitřním Českým Švýcarskem až na Sněžník a do Jílového. Pak veřejnou dopravou zpět. Jinak pár dnů volna – např. při značení turistických značek. Na dovolené v zahraničí jsem byl naposledy před téměř rokem na individuálním putování v Jižní Africe – hory a divočina.

Pane Linharte, jaký je Váš názor na děčínský přivaděč D8 a jaké ze tří variant dáváte Vy osobně přednost?

Je to především rozhodnutí zastupitelů města Děčína a ŘSD. Je ale potřeba rozhodnout. Já bych byl pro nejistější a nejrychlejší variantu, a to posílení stávající trasy podél Labe do Ústí nad Labem a řešit velkorysejší průjezd Ústím. To by byla jistota. Jinak diskuze o přímém napojení pak mohou běžet dále jako již předcházejících dvacet let.

Přijal byste nabídku řídit Senát?

Minimálně v nejbližších mnoha letech ne. Člověk má vědět, kde jsou jeho limity. Když to bylo na stole před dvěma lety, odmítl jsem to a podpořil na tuto funkci Jaroslava Kuberu. A nyní Miloše Vystrčila. Oba tu funkci dělali – dělají dobře. I tak jsem se stal předsedou senátního Výboru pro územní rozvoj, veřejnou správu a životní prostředí jako jeden z nejmladších v historii. To je to, čemu rozumím a zatím stačí.

Říkáte, že pokud budete zvolen senátorem, budete tuto funkci vykonávat naplno. Současně kandidujete do krajského zastupitelstva. Jak se to slučuje?

Kandiduji jen do krajského zastupitelstva, což je neuvolněná funkce (tedy funkce při jiném zaměstnání; teprve zastupitelstvo si následně volí radní, hejtmana a jeho náměstky atp.). Nebudu mít současně dvě či více placených funkcí (na rozdíl od mnohých jiných jsem po zvolení senátorem skončil jako starosta a jsem jen neuvolněný druhý místostarosta). Slučuje se to třeba se senátorskou funkcí tak, že obzvláště v našem třicet let upadajícím kraji půjde lépe propojit a honit všechny odpovědné na kraji i ve vládě!

Jak chcete zabezpečit dostupnou lékařskou péči ve Šluknovském výběžku a vyřešit nedůstojné předávání pacientů mezi vozy RZS?

Byli jsme se starosty Šluknovska jediní, co na to roky upozorňovali, psali, posílali fotky atp. ministrovi, pojišťovnám, Ústeckému kraji. Toto je právě jeho odpovědnost. Namísto řešení mě napadali, že dělám politiku. Je těžké něco dělat, když ti, co jsou za věci odpovědni, nečiní a hledají kličky. Nejsem ministr zdravotnictví, nejsem zdravotní pojišťovna, nejsem hejtman, ani vlastník zdravotnického zařízení. Téma jsem opakovaně u všech odpovědným urgoval, požadoval řešení apod. pravomoc v tom nemám já ani Senát. Podávali jsme opakovaně jako senátoři ústavní stížnosti na nerovnou dostupnost zdravotních služeb. Více na mých www stránkách (dopisy, atp.)

Jak chcete řešit kriminalitu Šluknovského výběžku a podstav policistů v okrese Děčín?

Na rozdíl od mnohých nepředstírám, že je vše OK. Netvářím se, že když stát přibral cca 50.000 nových státních zaměstnanců, že prý to byla posila Policie atp. Nebyla, možná tak opět! v pražských kancelářích! Bohužel odpovědní, kteří řídí vnitro a Policii, rádi předstírají a víc mluví, než činí. A tváří se, že ČR má nejmenší kriminalitu. A tak je vše jako OK.
Vím, mnozí vidí na senátora, kritizují jeho, ovšem pravomoci a odpovědnost je nejen v tomto na exekutivě, vládě, ministrech, kteří mají na řešení problémů tisíce podřízených, podřízené organizace, finance atp. Všichni nemohou dělat všechno.

Co se vam podarilo prosadit v Senatu za dobu, co tam pusobite?

Postavení Senátu dané ústavním uspořádáním bohužel v jednotlivostech umožňuje jen omezené zasahování do exekutivních pravomocí na úrovni centra, krajů či místních samospráv. Jde spíše o systémové věci. Mj. jsem se zasadil o důraznou podporu jedné komory Parlamentu Severozápadním Čechám jako celku, a to v součinnosti s EU (při blokování ze strany Poslanecké sněmovny a vlády), a tak je nasnadě, že v příštích deseti letech, resp. 2022 – 2030, získá náš region cca 100 miliard Kč(!), které musíme na úrovni centra a regionu konečně pořádně využít. A stalo se z tohoto i v Praze již známé téma. Prosazoval jsem podporu obcí v chráněných územích, upozorňoval a snažil se přimět odpovědné k řešení problémů regionu – např. zdravotní péče atp. Pravomoc a odpovědnost leží na vládních institucích, u nich je třeba věci opakovaně vymáhat. Mnohé na mých www stránkách, např.: http://zbyneklinhart.cz/wp-content/uploads/2020/05/UK_zakladni_ukazatele_za_rok_2018_k_05_2020.pdf

Dobrý večer pane Linharte. Co si myslíte o současné EU a byl byste pro vystoupení ČR z EU? Děkuji Josef

EU už není, co bývala před dvaceti lety, hodně se zbyrokratizovala a do vedení se dostávají vysocí, v národní úrovni spíše neúspěšní, ale jinak výřeční a upovídaní politici. Byrokracie bobtná. Ale v tom si v CŘ bohužel vystačíme sami, často s výmluvou na EU – naši „ouřadové“ komplikují věci mnohem více, než je nezbytné, nad požadavky EU. Přes mnoho výhrad nicméně nemyslím, že by nám mimo EU bylo lépe. Obávám se, že ne. Patříme do západní – civilizované Evropy, ne nikam k Rusku. Jistě se ale EU musí změnit opačným směrem, než se vyvíjí posledních 15 let. Až příliš mnoho věcí přehání a přestřelují, v mnohém nám pak svět ujíždí, i když si to nechceme přiznat.

Dobrý večer, jak se stavíte k cestě předsedy Senátu Vyskočila na Tchaj-wan?

Já se snažím v Praze otevírat a řešit problémy regionu, možná přízemnější, ale o to potřebnější a z centra málo viditelné… Zahraniční politiku nechávám na jiných. Jinak poté, co se dělo kolem úmrtí Jaroslava Kubery a následně vyhrožování novému předsedovi Senátu ze strany zahraničních mocností, musel letět. Navíc proč ne, nemůžeme neustále všude jen ustupovat. Čína – tedy Taiwan je oproti Čínské lidové republice pro nás dlouhodobě spolehlivější a daleko aktivnější partner, ne komunistický diktátor. A diktátu se nevyplatí dlouhodobě jen ustupovat – z historie bychom se mohli poučit.

Dobry den, jaky je vas nazor na chaoticke dopravni uzavirky v Decine a rychlost praci?

Bohužel je to obecnější problém, ale v Děčíně – to je tedy opravdu už moc. Nechápu. Zkrátka by to obnášelo příliš mnoho systematické dlouhodobé práce…

Dobré odpoledne, pane Linharte. Jsem z Děčínska a zajímalo by mě, zda zvolení do senátu znamená i „větší“ moc při prosazování rozvoje našeho regionu, a kterou věc byste rád řešil v první řadě? Děkuji za odpověď. Jeannet

V Děčíně jsou hned tři poslanci. S mnohem větší pravomocí ovlivňovat státní aparát, vládu a rozpočet, tak snad třeba lidi tuší, co dělají. Sorry. Já se snažil a budu snažit prosadit systémovou dlouhodobou podporu zaostávajícího Severozápadu, a to ve všech oblastech, především směřujících k posílení veřejných služeb – zdravotnictví, školství, doprava. Díky předcházející výrazné aktivitě Senátu by na Severozápad mohlo jít cca 100 miliard Kč, jen musíme konečně připravovat na úrovni kraje a regionu a za podpory vlády významné a velké množství projektů. Na to chci tlačit a v rámci kraje na tom pracovat. Tak, jako to dělám čtvrtstoletí v Krásné Lípě a trochu v Českém Švýcarsku.

Dobrý den, jaké je Vaše oblíbené cestovatelské místo? Případně, kam se rád vracíte s rodinou? Díky a hezký den, Kamila

Ani snad nemám jedno oblíbené místo, kam bych se vracel. Je jich až příliš moc. A ještě více, co bych ještě chtěl vidět. Takže zatím nemám vysloveně takové. Snad se někdy vrátím do Vietnamu, Jižní Afriky, na Srí Lanku. Rád mám túry v Alpách. A jo, vlastně rád se vracím na Slovensko, např. do Malé Fatry.

Dobrý den, pane senátore, chtěla bych se zeptat, jakým způsobem máte v plánu řešit otázku nepřizpůsobivých občanů v okrese Děčín. Děkuji

Často mi posílají občané nejrůznější neblahé zkušenosti, jako by nevěděli, že bydlím na Varnsdorfské ulici v Krásné Lípě. Vím, o čem to je. Ale v Praze dlouho vládne sociální demagogie, jejich řešení nefungují a poradit si nedají. Základem je práce. A když už mnozí práci neseženou, ať pracují u měst a pomáhají udržovat pořádek, čistotu, údržbu atp. (V Kr. Lípě jsme zaměstnávali až 60 osob, které teď sedí doma na dávkách). Je potřeba pomoci zejména dětem z těchto skupin ve škole i po ní. A další část je bydlení. A to vše jde dělat jen v úzké spolupráci ve samosprávami. Jde to. Musí se ale současně státnímu aparátu bránit v tom, aby podporoval obchod s chudobou a vybydlování za státní peníze, přestal sypat peníze do účelově vytvořených organizací, které vznikají primárně za účelem čerpání peněz…

Jak trávíte nejraději svůj volný čas? děkuji za odpověď

Trochu prací – na domě a drobnými údržbami. Jinak ale občas tenis, florbal, nějaký výlet – turistikou, turistickým značením. A především jednou za rok nějakým kratším kempovacím výletem. A pak koncentrovaně třeba tak, že vezmu batoh, koupím letenku a individuálně se brouzdám po nejrůznějších koutech světa – všude je mnoho zajímavých věcí a zajímaví lidé.

Obdivuji ČESKO SASKÉ ŠVÝCARSKO, kam by jste vy osobně pozval přátelé. Děkuji ZdeŇKa

Kyjovské údolí po části naučné stezky a dál k Jeskyni víl. Putování po našich rozhlednách či zámcích v regionu – Šluknov, Benešov n.P., Děčín, Jílové. Výlet na Bukovou horu a okolí Verneřicka. Ale i na mnoho zajímavostí hned za hranicemi: Bad Schandau a tramvají do skal, Königstein, Bastei a další atraktivity. Upozornil bych je, že je tady toho dost na dva týdny dovolené!

Jak chcete zajistit přísun kapitálu do Šluknovského výběžku?

Vstupujeme do fáze ekonomiky, která půjde díky pandemii a restrikcím strmě dolů. Rozpočet klesne státu, krajům, obcím i podnikatelům. Z krize se musíme proinvestovat, slyšíme shora. Ano, ovšem na straně státu zatím vidíme jen projídání k ještě většímu dnu. Cesta z krize leží především v nabídce EU k záchraně evropské ekonomiky a pomoci s transformací uhelných regionů resp. opravdové koheze. A tady je příležitost pro Šluknovský výběžek, potažmo celý region. Netěží se u nás sice uhlí, ale jsme součástí strukturálně postiženého Ústeckého kraje a to s často horšími socioekonomickými ukazateli, než v oblastech kolem pánve. Ve spolupráci vlády, krajské samosprávy, obcí a podnikatelů je třeba začít připravovat desítky velkých a tisíce malých projektů na smysluplné a efektivní využití miliard eur nabízených EU. Vedle toho tady potřebujeme i jiné druhy kapitálu – sociální, kulturní… Potřebujeme přilákat mozky a kvalifikované lidi s přidanou hodnotu – lékaře, učitele, podnikatelské záměry a investice, inovace, výzkum, vývoj, start-upy, školy… Dlouhodobě daňové prázdniny pro kvalifikované lidi a právě pro investice s přidanou hodnotou je nejjistější, nejefektivnější a v důsledku nejlevnější způsob, jak zlepšovat sociální skladbu obyvatel a navyšovat kapitál v regionu. To je základ, aby se nastartovala změna a začal kumulovat kapitál. Nabídnout kvalifikovaným lidem výraznou bezkonkurenční výhodu, kterou jinde nemají, aby si region vybrali pro své podnikání, investice, profesní seberealizaci a tvorbu pracovních míst.

Vážený pane senátore, jakou znáte cestu pro lepší Děčínsko? Děkuji Jiří

Neexistuje nějaké zázračné řešení. Resp. všichni jej mají napsané ve volebních programech – tradičně. Jen je plnit. Od těch nejspodnějších až po státní plány… Jinak je to především práce, práce, systematická a promyšlená práce, práce, …mnohých aktérů regionu. A k tomu je nutná jasné priorita (skutečná) vlády a aktivita krajské samosprávy. I díky tlaku a několika usnesením Senátu by mělo jít z fondů EU do našeho kraje mnoho desítek miliard korun (Severozápad by měl mít cca 100 miliard Kč). A nejen ty je potřeba využít. K tomu celostátní snahu vlády v mnoha oblastech. Např. několik níže vyjmenovaných. Zkusím v bodech:
• Výrazně zvýhodněné směřování prostředků EU (větší podíl dotací, největší objem prostředků v rámci ČR)
• Dlouhodobý program na obnovu občanské vybavenosti měst a obcí
• Dlouhodobý program na podporu regionálního zdravotnictví
• Digitalizace státní správy a samosprávy (nejen na Severozápadu)
• Zvýhodnění malých a středních podnikatelů daňovými úlevami v postižených regionech (na min. deset let!)
• Přednostní investice do veřejné infrastruktury v našem regionu (Povodí, SFDI, ŘSD, SŽDC, SPÚ, SZIF, SFRB, SFŽP…)
• Změna v přerozdělování RUD a zavedení vyrovnávacích (solidárních ) plateb
• Zvýšení investic do výzkumu a vývoje
• Výhodnější podmínky pro zakládání start-upů
• Startovací a stabilizační programy pro lékaře a učitele
• Dlouhodobý program na investiční a marketingové aktivity v oblasti cestovního ruchu
• Masivní příprava především velkých a integrovaných projektů regionech a podpora místních samospráv v přípravách projektů
• Snížení daňového zatížení práce (už jen zvýšení slevy na poplatníka by osvobodilo od daní lidi s minimální mzdou, kteří stěží přežívají z měsíce na měsíc)
• Řešení problému předlužených obyvatel a často nesmyslných exekucí
• Navýšení prostředků do vzdělávání, jehož úroveň je na Severozápadě podle výsledků testů opravdu katastrofální
• Přesun vybraných státních institucí do regionu
• Vytvořit transformační fond z výtěžku emisních povolenek k financování potřeb Severozápadu a Děčínska (tak jak předpokládá zákon – ale musí konečně makat ministr ŽP)
Atp. atp.

Jaký je váš názor na kůrovcovou kalamitu v NP. Nebyla tato kalamita ze začátku podceněna a další plány na obnovu NP?

Jistě byla. Psal jsem o tom několikrát. Před rokem třeba zde: http://zbyneklinhart.cz/senat/napsal-jsem/mohli-jsme-zmirnit-likvidaci-ceskych-lesu-kurovcem/. V článku je i popis toho, jak kalamita probíhala a jak se kolem toho mlžilo. Jako jinde, i zde hrál a stále hraje významnou roli neřešený střet zájmů (zrovna před pár dny získal Agrofert zase zakázku na 5 miliard na těžbu kůrovcového dřeva). Je to středoevropský problém, ale v Česku bohužel nezvládnutý i např. vycucáním desítek miliard ze státního podniku Lesy ČR. V NP ČŠ se situace také dlouho podceňovala, ačkoliv bylo již před lety zřejmé, že ohromné bezzásahové území z NP Saské Švýcarsko musí přerůst i k nám. Dlouho předstíralo, že se nic neděje. Pak se začaly dělat holiny na území desítek hektarů. Pak se vymýšlely tzv. pufrační (ochranné ) zóny – pás 500 metrů vykáceného lesa po hranici NP, aby se kůrovec nedostal dál. Než to domysleli, kůrovec byl dávno v dalších sousedních – hospodářských lesích. Pro Správu parku platily dva protichůdné zákony – ochranářský a lesní. Jeden vyžaduje zásahy, druhý nezásahy. A Správa se chovala podle toho či onoho zákona, jak ji zrovna vyhovovalo a jak to zvládala/nezvládala. Nyní je park paradoxně zakonzervovaný 15 let novou zonací, která ale jaksi nebrala v úvahu kůrovcovou kalamitu.  Snažili jsme se zpočátku na problém ptát a upozorňovat, ovšem na Správě NP nejsou zvyklí na diskuzi, vyptávání atp. Nejsou ničemu a nikomu odpovědní. Takže, ano podcenili to, a další plány…, těžko říci. Když si nevědí rady, řeknou „příroda si poradí“ …taky strategie … Na výplaty a auta je peněz dost!

Dobrý den, chtěl bych se zeptat na váš názor na vodní dílo, které by mělo zajistit splavnost Labe. Děkuji Roman

Byl jsem před desítkami let proti. Je ale nutné dodat, že ten projekt dostal po té době mnoha změn a úprav a už je k životnímu prostředí poměrně šetrný. Podmíněně bych se stavbou vodního díla souhlasil, pokud se bude řešit v kontextu dalších opatření na české i německé straně z hlediska dopravy. A nebudou tomu bránit proklamované dopady na ŽP v té podobě, jak se nyní už projekt posunul, kdy je již k životnímu prostředí šetrný. Problém je tedy prioritně jinde, než v ochraně přírody.

Dobrý den, pane Linharte, jak se cítíte 2 týdny před volbami a jak se na ně připravujete?
Yveta, Rumburk

Nějak se nestačím cítit… Ale to je stále stejné, honička (i když teď trochu jiná), ale to už mám čtvrtstoletí…  Jsem trochu unaven, ale ani ne tak z práce, ale z celého toho nefunkčního státního systému, díky kterému jsme všichni zahlcováni nesmysly. Jinak OK.

Dobrý den, mohu se zeptat, jaké místo v Krásné Lípě máte nejraději? Děkuji Soňa

To je fakt těžké… jistě sportovní areál, městský park, sídliště. A také Vlčí Horu, Kamennou Horku a Kyjovské údolí.

Proc je důležité jit k volbám do Senátu, když nemá žádné pravomoce?

Senát má pravomoci dané Ústavou. Pravomoci jsou rozdělené, Vláda ovládá exekutivu – státní aparát, státní správu. Má k tomu desetitisíce zaměstnanců a ovládá státní rozpočet. Vláda je odpovědná Poslanecké sněmovně a ta ji vyslovuje důvěru či nedůvěru, schvaluje rozpočet. Senát tyto zásadní věci neschvaluje vůbec, u běžných zákonů jej sice Poslanecká sněmovna může přehlasovat (a poslední tři roky to dělá ve velkém a hloupě). Senát často koriguje zákony Posl. Sněmovny. Že jej pak Sněmovna znovu přehlasovává, je její odpovědnost, resp. odpovědnost poslanců. Výsledky vidíme – chaos v zákonech ještě větší, než je nezbytně nutné. Senát ale může blokovat ústavní a některé další (volební) zákony, má pravomoci v nominaci či schvalování vedení nejrůznějších nezávislých státních institucí atp.
Když Vám přivezou domů rozladěné piano, nedá se na něj hrát. Když vám místo objednaného piana přivezou saxofon, bude Vám úplně k ničemu. Senát je něco jako ladič pian. Zejména poslední roky přicházejí z Poslanecké sněmovny natolik zpackané zákony (rozladěná piana), že Senát má plné ruce práce, aby je upravil alespoň tak, aby byly vůbec použitelné (naladit piana tak, aby na ně šlo alespoň zahrát). A mnohdy Sněmovna předstírá, že posílá do Senátu piano a až Senát zjistí, že udělali saxofon…
Senát je garantem toho, že naše země je a bude součástí civilizované Evropy.

Jak se stavíte k migraci, povinným kvótám na migraci a jaké migranty byste případně prijmul?

Máme u nás i pozitivní zkušenosti s migrací. V souvislosti s válkou v bývalé Jugoslávii v devadesátých letech nuceně opustily zemi až 4 miliony lidí. Česko v té době poskytlo azyl asi 6 000 migrantům z Bosny a Hercegoviny, z Chorvatska, Srbska, Kosova… Ti, co zde zůstali i po skončení války, se perfektně integrovali a představují pro naši společnost dnes velký přínos. Jistě nemusím mluvit o Ukrajincích, mnozí s nimi máme přímou zkušenost a většinově dobrou, nyní kvůli COVIDU lidé chybí na stavbách, v lesích, ve zdravotnictví, službách… Vietnamci. Bez Vietnamců bychom si tady na severu často na mnoha místech ani nemohli koupit chleba a jogurt, jsou zde často jedinými provozovateli malých krámků. A jejich děti patří na školách mezi premianty. Podařilo se zde integrovat přes 100 uprchlíků z Barmy. Kazaši. A další.
Proti povinným kvótám ale jsem, protože ty to opravdu neřeší, navíc ani nemůžete donutit osobu, aby se dlouhodobě zdržovala v nějaké evropské zemi, když sama nechce a hranice jsou vnitřně prostupné. Integrace je náročná věc a musí se dělat s rozmyslem a dlouhodobě a opatrně. A s malým množstvím lidí. U nás nemáme na větší množství lidí připraveny kapacity, lidi, ochotu, peníze, vzdělávací systém atd. V přiměřené míře. Oba extrémy jsou škodlivé.

Jaký je rozdíl mezi mlácením demonstrantů v nedemokratickém Bělorusku a demokratickém Něměcku, Katalánsku a Francii? Proč se Senát nezastal i těchto pokojných demonstrantů, nepořádal sbírky a neposílal peníze i těmto demonstrantm.

Zkuste přemýšlet jaký je rozdíl mezi Francií a situací v Bělorusku. Bohužel situace v západní Evropě není ideální a ani vývoj není v posledních cca 20 letech dobrý (viz odpověď na jinou otázku zde). Ale je to stále ještě nesrovnatelné s mnohým autoritářskými režimy , třeba jako je Bělorusko atp. Doporučuji projet kousek svět a porovnávat … Jednak si přestane dělat tolik iluzí o tom, že jsme pupek Světa, a jednak uvidí že mnohé tu máme docela fajn.

 

Děkuji všem za otázky a zájem o věci veřejné a věřím, že vaše volba bude odpovědná. Díky.

Váš senátor

Zbyněk Linhart